بخشی از یک روایت
...
بینید قرآنِ کریم آیهای در سورهی مبارکهی «آل عمران» دارد؛ آیهی 92 که میفرماید:
"لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون و ما تنفقوا من شیء فان الله به علیم"
معنیِ این آیه این است: هرگز به مقامِ نیکوکاران نمیرسید مگر آنکه از آنچه که دوست میدارید در راهِ خدا انفاق کنید! ... (و ادامهی آیه) /
این آیه سرآمدِ وصیتنامهی شهید «سید محمد رضا غربتیان» است؛ همین یک آیه از قرآن در ابتدای وصیتِ این شهیدِ بزرگوار کافیست تا ما راهِ هدایت را پیدا کنیم و عاقبت به خیر بشویم. دقتِ در مفهوم و معنای همین یک آیه در این تذکری که شهید «غربتیان» آن را بارِ دیگر به تاریخ و من و تو هدیه داده و گوشزد کرده است.
این آیه به تنهائی سردار است؛ رهبر است؛ پیامبر است؛ تیترِ ممتازِ جمیعِ دروس و آئینهای پیش برندهی تعلیم و تربیت و فرهنگ و پرورش است که آی انسانها! ممکن نیست به درجه و مقامِ نیکوکاران برسید به جز اینکه از هر آنچه که دوستش میدارید؛ از هر آنچه که عاشقش هستید؛ از هر آنچه که نمیتوانید دل ازش بکنید؛ دل بکنید و دل بِبُرّید و دل رها کنید که:
در این بازار اگر سودیست با درویش خرسند است / خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی
و از هر آنچه که دوست میدارید در راهِ خدا انفاق کنید. با طیبِ خاطر؛ با رضایتِ دل، از تهِ دل، بدون ذرهای وابستگی، در راهِ خدا ببخشید و خرج کنید؛ انفاق کنید که انفاق کردن یعنی رها شدن؛ یعنی «بی چیزِ شدنِ از دوست داشتنهای به غیر از «او» و بی او »!! یعنی درویش شدن؛ «خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی ...» این معنای شعریِ همین یک آیه است.
خدایا «آقا سیدمحمدرضا» چی در وصیتنامهش نوشته است که ما هنوز به آن مقامِ معرفتیِ درکِ ایشان نرسیدهایم؟!
در این بازار اگر سودیست با درویش خرسند است
درویشِ خرسند هم یعنی آقا امیرِ مؤمنان و درویشی هم یعنی عَلَوی زندگی کردن و خرسندی هم یعنی مسلمانی تحتِ بیرقِ اسلامِ نابِ محمدی صلوات الله علیه و آله و سلم و نیز مفهوم و معنای همان جملهی علی در محرابِ عبادت، در آن لحظاتِ «بعد از این روی من و آینهی وصفِ جمال / که در آنجا خبر از جلوهی ذاتم دادند» مفهوم و معنای همان جملهی عالی که فرمود: «فزتُ و رب الکعبه»
- ۹۴/۰۵/۲۵
فعال لما یرید هل اتیک حدیث الجنود؟
او آنچه را میخواهد انجام میدهد!
آیا داستان لشکرها به تو رسیده است
سورۀ بروج آیۀ 16 و 17
اگر کسی پنداشته است که می توان سخن از حق گفت و مردم جهان را علیه حاکمیت کفر شوراند و
مسیر تاریخ را تغییر داد و در عین حال در آرامش کامل از مکر شیطان و اذنابش در امان بود
سخت دراشتباه است قلمرو حاکمیت شیطان ضعف و ترس انسانهاست
و اگر می خواهی جهان را از کف او خارج کنی نباید بترسی
شهید مرتضی آوینی