تمدن خاکی

تمدن خاکی حاوی اسناد و اطلاعات دفاع مقدس به لحاظ تصویری (عکس و سند)، صوتی، متنی و نوشتاری است که هدف اصلی آن تبادل اطلاعات بین کاربران و دارندگان اسناد جنگ می باشد

تمدن خاکی

تمدن خاکی حاوی اسناد و اطلاعات دفاع مقدس به لحاظ تصویری (عکس و سند)، صوتی، متنی و نوشتاری است که هدف اصلی آن تبادل اطلاعات بین کاربران و دارندگان اسناد جنگ می باشد

اینجا محلی است برای تبادل تصاویر و فیلم‌های دفاع مقدس و ایرانِ معاصر.
ما این وبسایت رو زدیم تا تصاویرِ روزگارِ جبهه و جنگ بدینوسیله در معرضِ نمایشِ عموم و علاقمندان قرار گیرد. لطفاً جهت تبادلِ اطلاعات، مجموعه‌ی ما را یاری فرمائید.

کلمات کلیدی
پیوندهای روزانه


00110
هنوز منتظرم تا در معرفیِ او یاریم کنی!
  • Mohammad Abbasi

نظرات  (۳)

محمد اقا سرکاریم مگه عمو جورج جرداق نیست همو که بچه لبنانه در رابطه با مولا هم کتاب مفصلی نوشته بنا علی صوت العداله الانسانیه

عدل امام علی از نگاه جرج جرداق

کتاب «امام علی(ع) صدای عدالت انسانی» اثری از جرج جرداق با ترجمه سیدهادی خسروشاهی از سوی موسسه بوستان کتاب برای چاپ سوم آماده می‌شود. این کتاب از زبان نویسنده‌ای مسیحی که عاشق امام علی(ع) است، به رشته تحریر در آمده و می‌کوشد عدل‌گستری نخستین پیشوای شیعیان را ترسیم کند.

به گزارش ایبنا، درباره شخصیت یگانه و ممتاز نخستین پیشواى عدل‌گستر شیعیان، امیرمومنان على(ع) آثار گوناگونى به زبان‌هاى مختلف، نگاشته شده و هر یک از زاویه‌اى به این اقیانوس ناپیدا کرانه، نگریسته‌اند.

«جرج جرداق» دانشمند مسیحى لبنانى، با مطالعه زندگى، سخنان و نیز شیوه زمام‌دارى آن حضرت، به شدت، مجذوب ایشان شد و با غور و تفکر، این کتاب را به رشته تحریر درآورد.

کتاب او با نام «الامام علی صوة العدالة الانسانیه؛ امام على صداى عدالت انسانى» در پنج جلد نوشته شده و با ترجمه روان سیدهادى خسروشاهى به زبان پارسى برگردانده شده است. اثر حاضر، فشرده آن کتاب است که «جرداق» پیش از بسط و نگارش آن پنج جلد، نوشت.

جرج جرداق، دانشمند مسیحى لبنانى، با مطالعه زندگى، سخنان و نیز شیوه زمام‌دارى آن حضرت، به شدت، مجذوب ایشان شد و با غور و تفکر، این کتاب را به رشته تحریر درآورد

جرج جرداق سال 1926 میلادی در جدیده مرجعیون در جنوب لبنان در خانواده‌ای مسیحی متولد شد. پدر و مادرش منتسب به قبیله‌ای یمنی بادیه نشین بودند و نسبت به مسایل فرهنگی، علمی، ادبی و آموزش اهتمام خاصی داشتند. آنان به حضرت علی(ع) بسیار ارادت می‏ورزیدند و بر سر در خانه خود، سنگی را نصب کرده بودند، که روی آن جمله لا فتی الا علی، لا سیف الا ذوالفقار حک شده بود. برادر بزرگش به نام فواد جرداق، شاعر و زبان‌شناس بزرگ لبنان بود، که تالیفات زیادی از وی برجای مانده است.

جرج جرداق دوره ابتدایی را در شهر خود به پایان رساند، سپس به بیروت که یکی از مراکز مهم آموزش عربی محسوب می‏شد، عزیمت کرد. او با نبوغ ذاتی، علاقه و شوق به کسب علم و تلاش شبانه روزی، پیشرفت فوق‏العاده‏ای در تحصیل داشت.

از دوازده سالگی با تشویق برادر بزرگش به مطالعه نهج‌البلاغه پرداخت و بخش‏های زیادی از این کتاب را حفظ کرد. جرج جرداق در سنین کودکی همواره با قرآن و نهج البلاغه مانوس بود و آنها را مطالعه می‏کرد. او بیش از سیزده سال نداشت که نخستین اثر خود را به صورت نمایشنامه‏ای منظوم در رابطه با آداب دوستی نوشت.

در سن هفده سالگی که در دبیرستان تحصیل می‏کرد، کتابی با نام «عن الموسیقی» و کتاب دیگری به نام «الفیلسوف» نوشت و منتشر کرد. این کتاب‏ها با استقبال بسیاری از سوی نویسندگان برجسته عرب، مانند دکتر طه حسین مواجه و به عنوان کتاب درسی برای دانشجویان دوره‏های عالی کشور مصر تعیین شدند.

جرج جرداق بعد از پایان تحصیلات، تدریس ادبیات و فلسفه اسلامی را در دانشگاه بیروت بر عهده گرفت و ضمن تدریس به عنوان نویسنده با مطبوعات عربی و همچنین با رادیو و تلویزیون لبنان همکاری داشت. از میان تالیفات و داستان‌هاى تاریخى جرج جرداق می‌توان به «ابونواس»، «آوارگان»، «اسطوره عرب»، «داستان‌ها و دختر شیطان»، «درباره شعر ادبى»، «شیطان در پرده»، «صلاح الدین»، «عرب و اسلام»، «فتنه‏هاى پاریس»، «قصیده‏ها و یاران»، «قطره‏ها و کاخ‌ها» و «قلب شیر» اشاره کرد.


ای شیطون همه ره سرکار بشتی یا خوب من که گفتمته
پاسخ:
سلام بر یارِ صمیمیِ «تمدن خاکی» / حال؟ احوال؟
در ابتدا این جمله‌ی به لهجه‌ی شاهرودی‌ات را برای مخاطبانِ غیرِ شاهرودی ترجمه کنم(البته با اجازه‌ی حضرتعالی):
"همه رِ سرِ کار بِشتی" یعنی: همه را سرِ کار گذاشتی (آن «یا» بعد از بِشتی، تکیه کلامِ برخی جملات در گویشِ شاهرودی است.)
"خُب، مِن که گفتُم‌تِه" یعنی: خب، من که به شما گفتم.
 و اما بعد
شما که تاکنون خودتان را معرفی نفرمودید، اما از شواهدِ امر چنین بر میاد که همین نزدیکی‌هائی! ای شیطون!!
کم‌کم دارم به «مرتضی عرب‌حجی» شک می‌کنم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی